Hjertestarterdag: Ved du hvordan du redder liv?

Hjerteforeningen markerer i efterårsferien den internationale hjertestarterdag ved at tilbyde et 30 minutters gratis introkursus i hjertestart. Alle er velkomne til at komme forbi og høre mere om at redde liv.

Alle er inviteret, når hjertestart bliver sat på dagsordenen onsdag den 16. oktober kl. 14 – 16 i Sundhedscenteret, Egegårdsvej 77 i Rødovre i anledning af den internationale hjertestarterdag.

I hele landet kan du i udvalgte byer teste din viden om hjertestop og hjertestart i en quiz, få en snak om genoplivning og ikke mindst afprøve dine færdigheder på en genoplivningsdukke. I Rødovre står frivillige fra Hjerteforeningen bag arrangementet sammen med en af Hjerteforeningens uddannede instruktører.

Der er heldigvis sket en markant stigning i antallet af danskere, der træder til, hvis de overværer et hjertestop. Der bliver nu trådt til i 68 procent af hjertestoptilfældene – det er en tredobling i forhold til 2001. Men selvom flere nu kan yde livreddende førstehjælp og handler, opfordrer vi i Hjerteforeningen stadig til, at endnu flere lærer livreddende førstehjælp – det kan for et medmenneske betyde forskellen på liv eller død, siger Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen.

Få en snak om hjertestart
Du kan også blive bedre rustet til at redde liv ved at besøge Hjerteforeningens arrangement i Sundhedscenteret i Rødovre på Hjertestarterdagen. Her kan du også få en snak med instruktøren i genoplivning.

Det foregår den 16. oktober i tidsrummet mellem kl. 14 og kl. 16 i Sundhedscenteret, Egegårdsvej 77. Det er gratis at være med, og du kan bare møde op. Hvis du gennemfører det gratis hjertestartkursus, får du afsluttende et kursusbevis.

Fakta om Hjertestarterdagen
Den 16. oktober er det Hjertestarterdag i Danmark og i resten af Europa. I Danmark står Dansk Råd for Genoplivning og TrygFonden for 7. år i træk bag den årlige Hjertestarterdag. Målet er at minde danskerne om, at det er vigtigt at træde til, hvis de er vidne til et hjertestop. Hjertestarterdagen markeres over hele landet i uge 42, hvor en lang række aktører inden for genoplivning inviterer til gratis arrangementer i hele landet – fokus er at få danskerne til at lære at redde liv.

Initiativet til den internationale Hjertestarterdag kommer fra EU-parlamentet og bliver støttet af den internationale organisation ILCOR (International Liason Committee on Resuscitation).

Læs mere om Hjertestarterdagen på www.hjertestarterdagen.dk
Læs mere om hjertestart på www.hjerteforeningen.dk

Fakta om hjertestop
Hvert år rammes omkring 4.000 danskere af hjertestop uden for hospital – det svarer til omkring 11 hver dag.

Overlevelsen efter hjertestop uden for hospital er i dag ca. 10 procent.

Siden 2001 har der været mere end en tredobling af patienter, som modtog hjerte-lungeredning, inden ambulancen ankommer. I samme periode er der set en klar stigning i andelen af personer, der overlever 30 dage efter et hjertestop fra 4 procent i 2001 til 10 procent i 2016.

Mere info
Hør mere om hjertestarterdagen i Rødovre, kontakt Hjerteforeningens lokalformand Jann Larsen, tlf.: 36 41 06 13, mail: Jann.Larsen@mail.dk eller frivillig instruktør i genoplivning Poul Wegener Jensen, tlf.: 23 10 50 93, mail: poulj@outlook.com

Praktiske oplysninger

Sundhedscenteret, Egegårdsvej 77 i Rødovre

Det er gratis at være med, og du kan bare møde op.
Datoer
Onsdag 16. oktober 2019 kl. 14:00 - 16:00